Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2013. Február 26. 05:00, kedd | Belföld
Forrás: mno.hu

0,9 litert fogyaszt 100-on a VW XL1

0,9 litert fogyaszt 100-on a VW XL1

Szép csendben megvalósult az álom, a Volkswagen szériagyártásig vitte XL1 autóját, amely egy liter alatti fogyasztásával bátran nevezhető szupertakarékosnak. A legújabb generáció még tovább fejlődött üzemanyag-takarékosság terén és a gyáriak állítása szerint beéri csupán 0,9 liter gázolajjal az első 100 km-en, ami 21 g/km-es széndioxid-emissziót jelent.

Szép csendben megvalósult az álom, a Volkswagen szériagyártásig vitte XL1 autóját, amely egy liter alatti fogyasztásával bátran nevezhető szupertakarékosnak. Az autó az 1-litre concept és az L1 tanulmányok büszke utódja. 2002-ben mutatták be a kétüléses fogyasztásbajnok autó első generációját a 1-litre concept személyében, az L1 tanulmányt pedig a 2009-es Frankfurti Autószalonon csodálhatta meg első ízben a közönség.

A wolfsburgiak tovább csiszolták az autót, így született meg az XL1, amely az SEV, azaz super efficient vehicle (szupertakarékos jármű) kategóriában száll ringbe. A legújabb generáció még tovább fejlődött üzemanyag-takarékosság terén, és a gyáriak állítása szerint beéri csupán 0,9liter gázolajjal az első 100 km-en, ami 21g/km-es széndioxid-emissziót jelent.

A legnagyobb különbség az elődökkel szemben, hogy a sofőr és utasa immáron nem egymás mögött, tandem-szerű elhelyezésben ül, hanem a praktikum és a szemnek is kellemesebb külső okán a konvencionálisabb forma szerint egymás mellett foglalnak helyet. Az ajtók nyílása sem hétköznapi, a kilincset megnyitva az ajtók az Aoszlopra szerelt zsanéron csüngve tárják fel a hibrid VW belsejét. Viszont hosszú utakra és nagy bevásárlásokra természetesen nem alkalmas az XL1, ugyanis csomagtartójának csupán 100 literes térfogata nagyon hamar megtelik.

A mozgatásról hibrid hajtáslánc gondoskodik, ugyanúgy gázolajos egység és elektromotor kooperációjával, mint azt a BMWi8-nál is láthattuk, csak itt jóval kisebb teljesítménnyel kell számolnunk. A 800 köbcentis kéthengeres TDI erőforrás a legkorszerűbb közös nyomócsöves technológiát kapta meg, minek köszönhetően 48 lóerővel veszi ki a részét a munkából, míg a segítségére siető elektromotor 27 további paripával járul hozzá a hajtáshoz.

A forma csakis az alacsony légellenállást szolgálja
A forma csakis az alacsony légellenállást szolgálja
Fotó: Autó Pult

A kombinált összteljesítmény ennek megfelelően 75 lóerő, ami első ránézésre kevésnek tűnhet, azonban a könnyű anyagok (szénszál erősítésű műanyagok – CFRP; magnézium felnik; kerámia féktárcsák; alumínium futómű, fék és kormányrendszeri alkatrészek) széleskörű alkalmazásának köszönhetően mindösszesen 795kg-os tömeget kell mozgatnia.

A márkához híven a sebességváltás folyamatáról hétfokozatú duplakuplungos DSG váltó gondoskodik, a villany- és a dízelmotor közt pedig automatikusan vezérelt kuplung felel azért, hogy az XL1 képes legyen csakis az elektromotorral vagy a két erőforrás együttes segítségével haladni. Amikor nincs szükség gyorsító erőre és az 5,5 kWh-s lítium-ion akkumulátorokban van elegendő töltés, a gázolajos egység lekapcsol; így a villanymotor egyedüli használatával összesen maximum 50km tehető meg, ez után már mindenképpen bekapcsol a belső égésű motor. Az alacsony fogyasztásnak hála, túl nagy üzemanyagtartály sem kellett a hibrid VW-be, az előreláthatólag 10literes tankkal a gyártó 550 km-es hatótávot ígér.

Bár ebben a kategóriában a menetdinamikai adatok nem játszanak túl nagy szerepet, azért a 12,7 másodperces 0–100-as sprint és az elektronika által korlátozott 160 km/h-s végsebesség abszolút becsületesnek számít egy apró dízel-elektromos hibridtől.

Az extrém alacsony fogyasztásban persze nemcsak a csúcstechnológiás hajtásláncnak, hanem az alacsony légellenállásnak is rendkívül nagy szerepe van: az XL1 0,189-es légellenállási tényezője kiemelkedően jónak számít (a személyautók között a Mercedes-Benz CLA dicsekedhet 0,22-es tényezővel). 3888 mm-es hossza és 1665 mm-es szélességes egyébként a VW Polóéval vetekszik, egyedül 1153 mm-s magassága marad el VW kisautójáétól, ez utóbbi adatával inkább a Gallardo Spyderrel tud birokra kelni.

A Volkswagen ráadásul nem aprózza el a történetet, ugyanezen hajtásláncot másik modellbe is beépíti: A kis up! a nyolcdecis dízel és a villanymotor párosával lapos testvéréhez hasonlóan az első 100kilométeren egy liter körüli fogyasztást fog tudni produkálni. A minimálisan nagyobb étvágy a 130kg-mal nehezebb tömegnek és a nagyobb légellenállásnak köszönhető.

Két fő utazhat az alacsony fogyasztás mellett
Két fő utazhat az alacsony fogyasztás mellett

Emellett a Golfból is hibridet faragnak a wolfsburgiak, ám a kompakt modell esetében már nem dízel-elektromos hajtásra hagyatkoztak a mérnökök, hanem az 1.4 TSI 150 lóerős verzióját építették össze egy 100 lovas villanymotorral, ahogy azt az Audi A3 e-tron esetében is láthattuk már.

A 347 Nm össznyomatéknak köszönhetően 7,6 szekundum alatt éri el a konnektorról is tölthető Golf a 100km/h-s sebességet, miközben akár 1,5 liter benzinnel is megelégszik. Ehhez persze szükséges teli akkumulátorral útnak eredni, ami 50km elegendő töltést biztosít.

Címkék: autó

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;

2024. Május 05. 06:00, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai és nyereményei

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 18. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:

2024. Május 04. 06:00, szombat | Belföld

Szijjártó Péter szerint az elmúlt években a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg

Az elmúlt évek súlyos kihívásai során a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg, eközben Brüsszel kudarcot vallott a válságokra történő reagálás során