Városlista
2026. június 11, csütörtök - Barnabás

Hírek

2012. Február 19. 14:19, vasárnap | Életmód
Forrás: mno.hu / MTI

A császármetszés növeli a cukorbetegség kockázatát?

A császármetszés növeli a cukorbetegség kockázatát?

A császármetszéssel született gyermekeknél kétszer nagyobb a diabétesz kialakulásának kockázata, mint a természetes úton világra jövő babáknál.

A müncheni Műszaki Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy a környezeti hatások miként befolyásolják a betegség alakulását. A vizsgálatba 1650 olyan gyermeket vontak be, akik esetében magas volt a cukorbetegség kockázata. A gyerekeket születésüktől fogva átlagosan 11 éves korukig kísérték figyelemmel.

A tudósok eredményeiket a Diabetes című folyóiratban mutatták be.

A kutatás szerint azoknak a császármetszéssel született gyermekeknek, akiknek szülei egyes típusú diabéteszben szenvednek, 4,8 százaléka betegszik meg tizenkét éves koráig diabéteszben. A hasonló családi terheltségű, de természetes úton született gyermekeknek csupán 2,2 százaléka lesz cukorbeteg.

A diabétesz császármetszéssel megnövekedett kockázata független attól, hogy koraszülésről, ikerterhességről van-e szó, és hogy az újszülött az anya első gyermeke-e. A születés hónapja és az anya esetleges dohányzása sem relevánsan befolyásoló faktorok.

„A jelenség magyarázata az a tény, hogy a császármetszéssel történő születésnek hatása van a gyermek bélflórájára és az immunrendszerére is” – mondta el a tanulmányt vezető Anette-Gabriele Ziegler. Ez ahhoz vezethet, hogy az immunrendszer saját teste ellen fordul.

A bélrendszerben élő mikroorganizmusok között a császármetszéssel világra jött gyerekeknél például kevés bifidobaktériumot – hasznos bélbaktériumot – találtak. Így ezeknek a gyerekeknek a bélflórája már a diabéteszesekéhez hasonló – mondta el a szakértő.

MTI

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 11. 17:00, csütörtök | Életmód

Folytatódik a Veszprémi Petőfi Színház öt éve indult átépítése

2026. Június 11. 10:00, csütörtök | Életmód

Emberen tesztelték a sejteket megfiatalító kezelést

Emberen tesztelték a Life Biosciences sejteket megfiatalító génterápiás kezelését - írja a nature.com.

2026. Június 11. 07:00, csütörtök | Életmód

Allianz: a rolleres károk legnagyobb részét bérelt elektromos járművekkel okozzák

A rolleres károk csaknem kilencven százalékát bérelt eszközökkel okozzák, ezért is sürgető a szabályozás - derül ki az Allianz Hungária biztosító szerdán közzétett elemzéséből.

2026. Június 10. 12:00, szerda | Életmód

Már 2025/2026-os tanévben sem alkalmaznák a pedagógusok teljesítményértékelési rendszerét

A Tisza Párt két képviselője által kedden benyújtott törvényjavaslat hatályon kívül helyezné az értékelési rendszerről szóló belügyminisztériumi rendeletet is.