Hírek
2024. Június 29. 16:00, szombat |
Helyi
Forrás: GYSEV
A GYSEV bemutatkozó sorozatának új főszereplője a Siemens Taurus villamos mozdony
Ezek a mozdonyok járják a Rábaköz vasútvonalait.
A GYSEV sorozatában már a vontatójárműveket is bemutatják! Ennek második részében a Siemens Taurus villamos mozdonyt ismerhetik meg testközelből.
Siemens Taurus (GYSEV 1047-es sorozat)
Már a 90’-es évek végén felmerült az igény mind a MÁV, mind a GYSEV részéről egy erős, megbízható villamos mozdony-típus beszerzésére. A vasúti pályák (bizonyos szakaszokon) 160km/h maximális sebességére az akkori villamos mozdony-állomány már korszerűtlennek bizonyult. Gyorsan, nagy sebességgel és megbízhatóan kellett továbbítani a vonatokat.
A döntés a Siemens gyár Taurus villamos mozdonyára esett. Ezek a járművek a nagy múltú Siemens és a KraussMaffei gyár terméke. Németországban készültek nagy darabszámban. Korának megbízható és erős mozdonyai voltak, sőt, a mai napig megállják helyüket a vasúti vontatásban.
A GYSEV tulajdonában 5db Taurus mozdony van.. A vasúttársasághoz az első ilyen mozdony 2002-ben érkezett. Mind az 5db mozdony gyártási éve 2002. A mozdonyok legfőbb műszaki paraméterei, hogy kétáramneműek, tehát 15kV 16,7Hz AC és 25kV 50Hz AC felsővezetéki energiáról tudnak üzemelni. Alapvetően a magyarországi és az ausztriai vontatást lehetővé teszik, mint ahogy a GYSEV akkori előírásai ezt megkívánták. Németországban is tudnak közlekedni természetesen, a hatósági engedélyük erre a három országra érvényes. A többi szomszédos ország esetében pedig a határváltó állomásokig közlekedhetnek.
A 230km/h maximális engedélyezett sebesség mellett 6400kW állandó vontatási teljesítményre képesek. Ez a teljesítmény a teher-vontatásban is rendkívül hasznos, így a Taurus mozdonyok a személyszállítás mellett nagy számú teher vontatási feladatokat is ellátnak.
Ez a sorozat műszakilag teljesen megegyezik az ÖBB 1116-os sorozatával, azzal az egy különbséggel, hogy ETCS vonatbefolyásoló rendszer nincs a GYSEV 5db járművén kiépítve.
Magyarországon az utazóközönség legfőképpen Sopron és Budapest, illetve Szombathely és Budapest között találkozhat ezekkel a színes mozdonyokkal. Jellemzően az IC-vonatok élén.
Bő 20 évvel ezelőtt a korábbi, jól ismert és megszokott mozdonyok között a Taurus hatalmas műszaki „csodának” számított. Mind a jellegzetes formavilág, mind a technikai oldalról ezek a járművek óriási újításnak számítottak még a vasúti életben nem részt vevő, külsős embereknek is. Kihajtható visszapillantó tükör, indulásnál és megállásnál „dallam”, utasként pedig az érzékelt nagy sebesség és fokozatmentes gyorsulás, ezek a laikus szemnek is nagyon-nagy előre lépések voltak.
Nem beszélve arról a színvilágról, amit képviseltek, sőt a mai napig képviselnek ezek a matricázott járművek. A GYSEV-en a Taurus-matricák a következők szerint alakultak:
▪️501-es jármű matricája: Sisi osztrák császárné és magyar királyné születésének 175. évfordulója.
▪️503-as jármű matricája: Wagner (jelenleg) Liszt Ferenc (korábban) ez a jármű hangosítással is fel volt szerelve, a matricázásnak megfelelően a zeneszerzők művét játszotta le.
▪️504-es jármű matricája: GYSEV 150. (jelenleg) GYSEV 140. (korábban) Haydn emlékmatrica (a legkorábban, az alapítási matricákat megelőzően)
▪️505-ös jármű matricája: Civitas Fidelissima, a soproni népszavazás 100. évfordulójára (jelenleg) Páneurópai piknik emlékmatrica (korábban) Széchenyi emlékév (a legkorábban)
Akinek van minőségi felvétele valamelyik GYSEV-es Siemens Taurus mozdonyról, feltöltheti a Facebook poszthoz hozzászólásban!
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 21. 16:00, csütörtök | Helyi
A Pannon-Víz nevében próbálkoznak telefonos csalók
Felhívás
2024. November 21. 09:00, csütörtök | Helyi
A közlekedési balesetek alapszabálya
Sérült esetén kötelező rendőrt hívni.
2024. November 21. 07:50, csütörtök | Helyi
Dömötör Csaba: Várhelyi Olivér megkapta az EP-szakbizottsági jóváhagyását az uniós biztosi megbízatásához
Várhelyi Olivér magyar uniós biztosjelölt megkapta az Európai Parlament szakbizottsági jóváhagyását arra, hogy a következő Európai Bizottság tagja lehessen