2024. május 7, kedd - Gizella

2012. Szeptember 14. 05:00, péntek | Belföld
Forrás: MTI

A sarki rókák genetikai sokszínűségéhez járult hozzá a kis jégkorszak Izlandon

A sarki rókák (Alopex lagopus) genetikai sokszínűségéhez járult hozzá a kis jégkorszak Izlandon - derítették ki brit kutatók, akik vizsgálataikat a Proceedings of the Royal Society B folyóirat legújabb számában ismertetik.

A klimatológiában kis jégkorszaknak a 16. századtól a 19. századig tartó viszonylag hűvös időszakot nevezik. Ebben az időszakban tengeri "jéghíd" keletkezett, amelynek következtében megkezdődhetett a sarki rókák bevándorlása Izlandra különböző északi területekről - Oroszországból, Grönlandról, Észak-Amerikából - olvasható az EurekAlert tudományos hírportálon (http://www.eurekalert.org/pub_releases/2012-09/du-lia091112.php#).
A korábbi jégkorszakok során is megjelentek az ősi sarki rókák Izlandon, jóval megelőzve a 9. században érkezett első telepeseket. A felmelegedés viszont, amikor a tengereket borító jégpáncél elolvadt, elszigetelte a populációt egészen a kis jégkorszakig.
A Durhami Egyetem kutatói 9. és 12. századi fosszíliák genetikai vizsgálatát végezték el, majd az eredményeket a sarki rókák mai populációjának DNS-ével vetették egybe. Mint kiderült, az ősi sarki rókák genetikailag egységesek voltak, míg mai utódaik öt teljesen egyedülálló jellegzetességet hordoznak.
A tudósok a mai genetikai sokféleségre a legvalószínűbb magyarázatnak a sarki rókák "bevándorlását" tartják a kis jégkorszakban képződött tengeri "jéghíd" révén.
"A kis jégkorszak idején az észak-atlanti térség sokkal nagyobb részét borította jég, mint napjainkban. A 18-19. században a jégpáncél egészen Izlandig terjedt" - magyarázta a kutatásokat irányító Greger Larson, hozzátéve: a sarki rókák napjainkban is sok száz kilométert vándorolnak a befagyott tengeren. Amennyiben pedig létrejött a tengeri "jéghíd", könnyűszerrel átszelhették az észak-atlanti térséget.
A tanulmány szerzői hangsúlyozzák, hogy bár a sarki rókák tízezres izlandi állománya nincs veszélyben, a globális felmelegedés miatti elszigeteltségük okán genetikailag egyre jobban "eltávolodnak" majd szárazföldi fajtársaiktól.

Címkék: Tudomány-kutatás

2024. Május 07. 07:29, kedd | Belföld

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő, 3,6 kilométer hosszú, 8647-es számú utat hétfő délután.

2024. Május 07. 07:29, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: az Európai Unió bővítésének felgyorsítása lesz a magyar uniós elnökség egyik legfontosabb célja

Az Európai Unió (EU) bővítésének felgyorsítását nevezte a magyar uniós elnökség egyik legfontosabb céljának a külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán hétfő este.

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;