Hírek
2013. Július 05. 07:00, péntek |
Helyi
Forrás: saját forrás
Általános áremelkedés, vagy áruhiány lesz a vége?
Rábaközi fuvarozók tapasztalatai az útdíjról
Hétfőn vezették be az új elektronikus útdíj rendszert Magyarországon, ami a 3,5 t feletti tehergépkocsik számára használat arányos útdíj fizetését írja elő. A rohammunkában előkészített, tesztidőszak nélkül bevezetett rendszer súlyos fennakadásokat okozott a közúti áruszállításban a héten. Több rábaközi fuvarozó és fuvaroztató jelezte problémáit, általában névtelenséget kérve. Az ő tapasztalataikból állítottunk össze egy csokrot.
A legnagyobb probléma, hogy az új rendszer egyszerűen rossz. Rossz az útvonaltervezője, rosszak a technikai eszközei (benzinkúton, kamionban, fizetős úton), rosszak a fizetési lehetőségei. Ha valaki úgy vált napi viszonylati jegyet, hogy csak a kezdő és a célállomást írja be, óriási kerülőt ad ki az útvonaltervező borzasztó drágán. Ha az optimális útvonalat akarja választani a sofőr, szinte településenként kell beírni az útvonalat. Abból viszont csak hatot fogad el a rendszer, tehát hat településenként a jeggyel el kell menni fizetni a kasszához, majd újra sorba állva folytatni az útvonaltervezést. Közútszámot pl 84-es főúton akar menni, nem fogad el a rendszer. Ha beütik a település nevét, akkor viszont át akarja vezetni a kitiltott 40 tonnás szerelvényt a városközponton. Ha bemegy, azért büntetik, ha az elkerülőn megy, azért büntetik, mert az elkerülőre nincs jegye. Akinek a kocsijában van GPS leolvasó, az előre fizetheti az útdíjat, amit a műhold leolvas, és fogyasztja a pénzt. Ezt a pénzt azonban előre ki kell fizetni, és csak 48 óra múlva könyveli a rendszer a fuvarozó elkülönített számlájára. Volt olyan eset, hogy a fuvarozó napi viszonylati jegyet vett, mert még nem jelent meg a pénz a számláján, de menet közben aktiválódott a számla, és már a GPS rendszer is vonta az útdíjat. Így erre az útra dupla útdíjat fizetett, amit csak körülményesen, egyelőre nem ismert módon szerezhet vissza.
Másik nagy gond, hogy a rossz rendszert tesztidőszak, tanítás nélkül vezették be. A fuvarozóknak nem volt idejük és módjuk megismerni és kipróbálni a rendszert. Sok idős fuvaros azt sem tudja, mi az a GPS nyomkövető, mi az az OBU. Németországban 1 évig tesztelték, mielőtt bevezették, nálunk teszt nélkül egyik napról a másikra bevezették, a fuvarozók pedig állandó idegeskedés és büntetések közepette tanulják meg a rendszert. Sok fuvarozó megállt július elsején, mert nem tudta, mit is kellene csinálnia. A fuvarozóknak télen kevesebb a dolguk, az inkább a ráfizetés időszaka. Nyáron éjjel-nappal menni kell, hogy az egész éves költségeket ki lehessen termelni. Az még nem látott teherautót, aki a legnagyobb csúcsidőben vezette be ezt a rendszert.
A harmadik nagy probléma, hogy nemzetközi összehasonlításban is brutálisan magas a magyar útdíj. Ezt a plusz költséget vagy nem tudják beépíteni a fuvarozók az áraikba, vagy jelentős általános áremelkedés lesz, mert minden árut szállítani kell, mindenen ott az útdíj. A csornai cserépgyárnak például éves szinten 400 millió plusz kiadást jelent a cserép szállításban az útdíj bevezetése. Ezt a gyár nem tudja kigazdálkodni, akkor viszont legalább 7%-kal kell megemelni a cserép árát most, amikor amúgy is alig van építkezés, szinte áll az építőanyag kereskedelem.
Ha a fuvarozók nem tudják az útdíjat érvényesíteni a fuvardíjakban, két-három hónapon belül a most még stabil fuvarozó vállalkozások is tönkremennek. Akkor viszont megbénul a közúti áruszállítás, ami áruellátási problémákhoz vezet.
Ezen a viszonylati jegyen az optimális útvonalat jelölte ki a fuvarozó. Nem volt egyszerű dolga. Ezzel Hévízig tudott eljutni, az volt a 6. célállomás, amit még be tudott fogadni a rendszer. A további útjához újabb viszonylati jegyet kellett váltani. És ez még csak az odaút. Ezt egy külföldi biztos nem tudja megcsinálni.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 22. 09:00, péntek | Helyi
Mikulásváró Bősárkányban
Jelentkezési határidő november 27.
2024. November 21. 16:00, csütörtök | Helyi
A Pannon-Víz nevében próbálkoznak telefonos csalók
Felhívás