2024. június 14, péntek - Vazul

2018. Május 03. 05:00, csütörtök | Bulvár
Forrás: mti - fotóillusztráció: pixabay

Felfedték a rózsák genetikai titkait - Finom gyümölccsel áll rokonságban

Megfejtették a rózsák teljes genetikai kódját, és egyebek mellett kiderült, hogy az illatos virág közelebbi rokonságban áll az eperrel, mint gondolnánk - számolt be a tudományos eredményről szerdán a BBC News.

A rózsák genetikai térképét egy nemzetközi kutatócsoport készítette el nyolc év alatt. A tudósok megállapították, hogy a rózsa mely génjei felelősek az illatért, a színért és a virág tartósságáért - mondta el a lyoni ENS egyetem munkatársa, a kutatást vezető Mohammed Bendahmane.

"Elkészült a rózsák történetének könyve. Egy könyv, amely segít megérteni a rózsákat, evolúciós fejlődésüket és nemesítésüket" - fogalmazott a tudós.

A Nature Genetics folyóiratban publikált tanulmány több mint 40 francia, német, kínai és brit tudós munkáját összegzi. Mint írták: a genetikai információ birtokában a rózsatermesztők új, tovább virágzó fajtákat tudnak nemesíteni, amelyek a növényi kártevőkkel szemben is ellenállóbbak.

A genetikai térkép a Rosaceae családról is többet árul el, ahová az almák, a körték és az eprek is tartoznak.

"A rózsa és az eper egymáshoz nagyon közel álló fajok" - hangsúlyozta Bendahmane.

A rózsák több ezer éve a kertek díszei, termesztésük feltehetőleg Kínában kezdődött. A Római Birodalom korában vadon nőttek a Közel-Keleten, ünnepségeken szórták a rózsaszirmokat vagy illatszert készítettek belőlük.

A 15. században a rózsa a brit trónért folyó küzdelem szimbólumává vált a rózsák háborúja idején. A fehér rózsa a York-házat képviselte, a vörös rózsa pedig a Lancaster-házat - emlékeztet a BBC News.

Címkék: eper, genetika, rózsa

2024. Június 08. 09:17, szombat | Bulvár

Virrasztás Tompos Kátya emlékére Budapesten

2024. Június 01. 08:15, szombat | Bulvár

Cápa a Balatonban? Egy Tiktot videó keltett riadalmat, volt, aki a nyaralását is lemondta

Az elmúlt napokban hatalmas port kavart egy videó, amelyen állítólag egy cápa hátuszonya látható a Balaton vizében – írja a sonline.hu.

2024. Május 30. 06:00, csütörtök | Bulvár

Helikopter-emlékművet avattak Veszprém mellett

2024. Május 28. 14:03, kedd | Bulvár

Mészáros Lőrinc betegszállító kisbuszt adományozott a bicskei szociális intézménynek

Mészáros Lőrinc - magánemberként - speciális betegszállító kisbuszt adományozott kedden a bicskei Egyesített Családsegítő és Gondozási Központ - Kapcsolat Központnak.