Hírek
2020. Január 22. 15:34, szerda |
Helyi
Forrás: Gecsei Edit
Háromszáz gyerek szavalta együtt a Himnuszt
A Magyar Kultúra Napját ünnepelte ma a csornai Széchenyi István Általános Iskola.
Iskolánk 1966 óta úttörő szerepet vállalt a regionális irodalom és művelődéstörténet tanításában. A hely kulturális örökségének tanítása több tantárgyban megjelent a helyi tantervünkben. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Tehetségprogram által támogatott örökség programunk célja anyanyelvi nyelvismerettel, nyelvnemzettel kapcsolatos történelmi, földrajzi, néprajzi ismeretek elmélyítését szolgáló élmény és felfedezés központú komplex tehetséggondozó program megvalósítása.
A programban 30 tehetséges tanulónk vehet részt, olyan tanulók, akik valamilyen területen tehetségesek, már valamilyen eredményeket elértek, vagy tehetség-ígéretek. Célunk: útravalót adni tanítványainknak, hogy hogyan ismerjék meg térségük és hazájuk nyelvi kultúráját, kulturális örökségét. A diákok élmények útján sokszínű tevékenységek gyakorlásával élik át az anyanyelv közösség-megtartó erejét, fedezik fel hazájuk értékeit.
Párhuzamosan a Rábaköz kulturális örökségével és az ország másik végének, Szabolcs-Szatmár Bereg megye művelődéstörténeti örökségével ismerkedünk meg. A nyugati és az észak-keleti nyelvjárást felfedező identitásfejlesztő erejével bepillantunk a rábaközi és a szabolcsi kultúrába. A tájházak a térség lakóinak mindennapi életét tárják fel. Bepillantást nyerünk, hogy hogyan éltek itt az emberek, mivel foglalkoztak, miről álmodtak. Gyerekjátékokat, népdalokat tanulnak. IKT-s eszközökkel újra teremtjük az egyszer-volt kultúrákat. A nyelv, a zene, az irodalom és a képzőművészet hagyományos és korszerű IKT-s módszereivel történik a differenciált fejlesztés. Interjúkat, tudósításokat készítünk írásban és online. Emberi sorsokat ismerünk meg. Arra törekszünk, hogy a hagyományok megértése segítse az elfogadást és a befogadást.
Tanulóink egyéni és csoportos tevékenységek révén jutnak el közösségi élményekhez, például a tájszavak megfejtése nyelvi játékkal, kreatív szóalkotással. A kreativitást, a játékosságot, az öröm átélését helyezzük előtérbe az életjátékok bemutatásával, amikor pl. az aratás munkáját, hangulatát idéző videót nézünk meg és dalokat tanulunk. Múltidéző játékokkal felelevenítjük a korabeli mesterségeket, tárgyakat szólaltatunk meg, melyeket vizuális információkkal is összekapcsolunk. Módszereinket az agy, a szív és a kéz összekötése jellemzi, amelyben előtérbe helyezzük a mozgást és a problémamegoldást. Digitális kirándulásokat teszünk a rábaközi temetőben és a híres Kháron ladikjáról ismert csónakos temetőben Szatmárcsekén. Metaforikus gyakorlatokat végzünk a Flow- élmény megtapasztalásával. Sor kerül a két megye értéktárának bemutatására is, ezzel az értékorientáció kialakítására törekszünk. Képrejtvényeket, szórejtvényeket készítünk, az IKT-s eszközök és az anyanyelv kapcsolatát a Learning Apps és a Redmenta segítségével gyakorolhatják diákjaink. Időutazást végzünk a települések múltjában, az egykor élt családok életében. Beszélgető köröket tervezünk tájházakról, hagyományokról és a templomok világáról.
Az első nagy rendezvényünk a Magyar Kultúra Napjához kapcsolódik. Ilyenkor eddig Himnuszmondó- versenyt rendeztünk az iskolában, ma a Magyar Kultúra Napjára emlékműsorral készültünk. A músorban beavattuk tanítványainkat a Himnusz keletkezésébe, és időutazást tettünk Kölcsey Ferenc szatmárcsekei otthonába, ahol a Himnusz íródott. Bővítettüük tanítványaink ismereteit és arra is fókuszáltunk, hogy Szatmárcseke és a magyar vidék hogyan tudott az ország szellemi műhelye lenni. Gyökereinkre is emlékeztünk a Magyar Kultúra Napján: hazára, nyelvre, szabadságra és azokra az elődeinkre, akik kitartó munkájukkal hozzájárultak a magyar kultúra örökségéhez. Verssel, dallal köszöntöttük a magyar nyelvet, a magyar kultúrát, a magyar művészetet, a magyar művészeket, a magyar értékeket. Úgy érezzük, hogy ez a nap annak tudatosítására is alkalmas, hogy tanítványainkban is tudatosítsuk, hogy van mire büszkék lennünk, hiszen nemzetünk sokat adott Európa és a világ kultúrájának. Ez az örökség tartást ad, amellyel tudnunk kell élni. Szeretnénk tudatosítani, hogy a magyar nyelv, édes anyanyelvünk a mi kincses ládánk, a megmaradásunk záloga. Érdekességeket ismertettünk meg a gyerekekkel a Himnusszal kapcsolatban.
Jordán Tamás kezdeményezését tisztelettel folytatva „Együtt szaval a Széchenyi” címmel 300 diákunk mondta el együtt Kölcsey Ferenc Himnuszát. A katartikus élmény nem csak intellektuális élmény, hanem az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez is hozzájárul tanítványaink körében. A 300 gyerek együtt is énekelte a Himnuszt.
Márciusban kétnapos tanulmányi útra hívjuk tanítványainkat Szabolcs-Szatmár Bereg megyébe, Kölcsey szülőföldjére. Budakeszin megnézzük a Himnusz -szobrot, meghallgatjuk a harangjátékot. Mátészalkán a Szatmári Múzeumba teszünk látogatást, majd Szatmárcsekére, a Tájházba megyünk. A gyerekek megtapasztalhatják élőben is, hogy hol született a Himnusz. Ott áll Kölcsey íróasztala, és a különleges csónak alakú fejfákat is megcsodálhatjuk, miután megkoszorúztuk Kölcsey Ferenc síremlékét. A túristvándi vízi malomba megyünk, amely bizonyára nagy élményt nyújt majd tanítványainknak, majd Csarodára kirándulunk, ahol egy 13. századi beregi gyöngyszemmel, a késő románkori falusi református templomok egyik legszebb mintájával találkozhatunk. A 30 gyerek így bepillantást nyerhet a katolikus, az evangélikus és a református templomok világába, és az emberi élet fordulóját lezáró temetkezési szokásokba. Azután ellátogatunk Tákosra, a magyarországi népi építészet gyöngyszemét csodálhatjuk meg, amely 1766-ból származik, és 58 festett kazettát tekinthetünk meg. Ez a "mezítlábos magyar Notre Dame". Felfedező utunkról, kirándulásunkról online tudósításokat küldünk szülőknek, iskolatársaknak.
Bízunk benne, hogy e rendkívül gazdag programsorozattal tanítványainknak olyan intellektuális és érzelmi élményeket tudunk nyújtani, amelyek majd segítenek nekik, útjelzőket adnak életükben, hogy emberarcú életet tudjanak maguknak kialakítani.
Köszönjük az Emberi Erőforrások Minisztériumának és a Nemzeti Tehetségprogramnak, hogy elképzeléseinket támogatták és finanszírozták, mely kapcsán beavathatjuk tanítványainkat kulturális örökségünkbe és egy értékszemléletet alakíthatunk ki.
A programban résztvevő tanárok: Endrődy József, Gecsei Edit, Horváth Csilla, Szabó Rita, Kovácsné Szemes Ibolya.
Gecsei Edit
mesterpedagógus, projektvezető
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 22. 09:00, péntek | Helyi
Mikulásváró Bősárkányban
Jelentkezési határidő november 27.
2024. November 21. 16:00, csütörtök | Helyi
A Pannon-Víz nevében próbálkoznak telefonos csalók
Felhívás
2024. November 21. 09:00, csütörtök | Helyi
A közlekedési balesetek alapszabálya
Sérült esetén kötelező rendőrt hívni.