2021. június 21, hétfő - Alajos

2018. November 15. 07:44, csütörtök | Külföld
Forrás: mti/illusztráció: pixabay

Hatalmas meteoritkrátert fedeztek fel Grönlandon

Kutatók 31 kilométer átmérőjű meteoritbecsapódási krátert fedeztek fel a grönlandi jégtakaró alatt. Párizs-méretű felszínével ez a világ 25 legnagyobb becsapódási kráterének egyike.

A szakértők a Science Advances című szaklapban számoltak be felfedezésükről. A tanulmány szerint még soha nem fedeztek fel ilyen krátert a Föld kontinentális jégtakarói alatt.

Valószínűleg egy több kilométeres vasmeteorit csapódott be a helyen. Egyelőre nem tudják megállapítani az egy kilométerrel a jég alatt fekvő kráter pontos korát - közölte Kurt Kjaer, a Koppenhágai Egyetem Természettudományi Múzeumának kutatója.

A becsapódás idejének pontos meghatározása döntő fontosságú lenne annak megértéséhez, milyen hatással volt az esemény a földi életre. A nagy meteoritbecsapódások hosszú távon befolyásolhatják a klímát - fejtette ki Kjaer.

Mindazonáltal a kutató szerint az a körülmény, hogy a kráter jó állapotban őrződött meg, arra utal, hogy a becsapódás akkor történt, amikor már jégtakaró fedte Grönlandot, vagyis az utolsó jégkorszak vége felé, körülbelül 12 ezer évvel ezelőtt.

A Grönland északi részén lévő Hiawatha-gleccser alatt először 2015-ben találták meg a kráter körvonalait. A jégtakaró külső peremén egy hatalmas köralakú mélyedés volt, a kutatók azonban nem lehettek benne biztosak, hogy valóban egy becsapódás nyomait látják. A bremerhaveni Alfred Wegener Intézet (AWI) csapata repülőgéppel, nagy teljesítményű jégradarral végzett kutatása igazolta a gyanút.

Az elmúlt két évben mintákat vettek az üledékből és a gleccser lábánál lévő kőzetben tektonikai szerkezeteket vizsgáltak a szakértők.

Valószínűleg egy 66 millió évvel ezelőtt Észak-Amerikába becsapódó aszteroida járult hozzá a dinoszauruszok kihalásához. A becsapódási kráter átmérője 180 kilométer lehetett.

Címkék: Grönland, kráter, meteor

2021. Június 21. 17:03, hétfő | Külföld

Egy új vírusmutációt azonosítottak Indiában

A koronavírus újfajta mutációját azonosították az indiai Mahárástra államban, a vírusvariáns a delta plusz nevet kapta - írta hétfőn a The Hindustan Times című napilap.

2021. Június 21. 14:07, hétfő | Külföld

Medve sebesített meg egy férfit Kápolnásfalu határában

Súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba egy férfit, akit medve sebesített meg vasárnap a székelyföldi Kápolnásfalu határában - közölte közösségi oldalán Borboly Csaba, a Hargita megyei önkormányzat elnöke.

2021. Június 21. 10:54, hétfő | Külföld

A fertőzöttek száma 178,4 millió, a halálos áldozatoké 3,86 millió a világon

A világon 178 433 377 ember fertőződött meg eddig a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 3 864 702 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem közép-európai idő szerint hétfő reggeli adatai szerint.

2021. Június 21. 07:00, hétfő | Külföld

Már több mint egymilliárd dózis vakcinát adtak be a lakosságnak Kínában

Kínában már több mint egymilliárd dózis, koronavírus elleni vakcinát adtak be a lakosságnak szombatig - számolt be a kínai Nemzeti Egészségügyi Bizottság vasárnap.