2022. szeptember 28, szerda - Vencel

2018. November 15. 07:44, csütörtök | Külföld
Forrás: mti/illusztráció: pixabay

Hatalmas meteoritkrátert fedeztek fel Grönlandon

Kutatók 31 kilométer átmérőjű meteoritbecsapódási krátert fedeztek fel a grönlandi jégtakaró alatt. Párizs-méretű felszínével ez a világ 25 legnagyobb becsapódási kráterének egyike.

A szakértők a Science Advances című szaklapban számoltak be felfedezésükről. A tanulmány szerint még soha nem fedeztek fel ilyen krátert a Föld kontinentális jégtakarói alatt.

Valószínűleg egy több kilométeres vasmeteorit csapódott be a helyen. Egyelőre nem tudják megállapítani az egy kilométerrel a jég alatt fekvő kráter pontos korát - közölte Kurt Kjaer, a Koppenhágai Egyetem Természettudományi Múzeumának kutatója.

A becsapódás idejének pontos meghatározása döntő fontosságú lenne annak megértéséhez, milyen hatással volt az esemény a földi életre. A nagy meteoritbecsapódások hosszú távon befolyásolhatják a klímát - fejtette ki Kjaer.

Mindazonáltal a kutató szerint az a körülmény, hogy a kráter jó állapotban őrződött meg, arra utal, hogy a becsapódás akkor történt, amikor már jégtakaró fedte Grönlandot, vagyis az utolsó jégkorszak vége felé, körülbelül 12 ezer évvel ezelőtt.

A Grönland északi részén lévő Hiawatha-gleccser alatt először 2015-ben találták meg a kráter körvonalait. A jégtakaró külső peremén egy hatalmas köralakú mélyedés volt, a kutatók azonban nem lehettek benne biztosak, hogy valóban egy becsapódás nyomait látják. A bremerhaveni Alfred Wegener Intézet (AWI) csapata repülőgéppel, nagy teljesítményű jégradarral végzett kutatása igazolta a gyanút.

Az elmúlt két évben mintákat vettek az üledékből és a gleccser lábánál lévő kőzetben tektonikai szerkezeteket vizsgáltak a szakértők.

Valószínűleg egy 66 millió évvel ezelőtt Észak-Amerikába becsapódó aszteroida járult hozzá a dinoszauruszok kihalásához. A becsapódási kráter átmérője 180 kilométer lehetett.

Címkék: Grönland, kráter, meteor

2022. Szeptember 27. 06:00, kedd | Külföld

Romániában hárommillió lejárt szavatosságú vakcinát kellett eddig megsemmisíteni

Romániában hárommillió lejárt szavatosságú, koronavírus elleni vakcinát kellett eddig megsemmisíteni, és további hárommillió dózis szavatossága fog lejárni az év végéig.

2022. Szeptember 27. 06:00, kedd | Külföld

Szeptemberben nagyot romlott, recessziót jelez előre az ifo német üzleti hangulatindexe

A vártnál nagyobb mértékben romlott, kétéves mélypontra esett szeptemberben a német üzleti hangulatindex a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése alapján.

2022. Szeptember 26. 15:00, hétfő | Külföld

Spanyolországban halálos áldozata van a heves esőzéseknek

A délkelet-spanyolországi Murcia tartományban egy ember életét vesztette a heves esőzések miatt hétfőre virradóan.

2022. Szeptember 26. 12:26, hétfő | Külföld

Mintegy 280 tonna hulladékot gyűjtöttek be a Tisza ukrajnai forrásvidékén

Mintegy 280 tonna hulladékot gyűjtöttek be a Tisza ukrajnai forrásvidékén a Diageo és a PET Kupa közös Call-Action programjának köszönhetően - közölték az MTI-vel a szervezők a folyók világnapja alkalmából hétfőn.