Hírek
2019. Május 28. 16:00, kedd |
PR
Forrás: Infogyőr
Hogyan működnek a pneumatikus szelepek?
A sűrített levegővel működő, más néven pneumatikus szelepek működését több módon, több csoportosítással vizsgálhatjuk meg.
Például a végrehajtó elemek mozgásirányát, a keletkezett erő nagyságát és a mozgás sebességét irányítóelemekkel vezéreljük.
A Monojet termékei között VESTA szelepek is találhatóak, amelyek kizárólagosan csak náluk kerülhetnek forgalomba Magyarország területén. Hagyományos pneumatikai elemeket és magasabb szintű, például pneumatikus membránszivattyúkat és pneumatikus fúvókákat is meg lehet találni széles kínálatukban.
Az pneumatikában a forgalomba kerülő szelepeket az alábbiak szerint lehet csoportosítani:
● A nyomást szabályozó szelepek az áramló levegő nyomásának erejét szabályozzák, nyomáshatároló, nyomáscsökkentő és nyomáskapcsoló szelepekről beszélhetünk.
● Útirányító szelepek az áramló levegő útját szabályozzák. Lehetnek monostabil, bistabil és tristabil helyzetűek.
● Az áramlást szabályozó szelepek a sebességet szabályozzák. Ide tartoznak a fojtószelepek és a fojtó-visszacsapó szelepek, melyek vezérlése egy stabil működést eredményez, ezért nagyon ajánlott a beépítése. Speciális kivitel az APR lágyindító szelep és a gyorsleürítő szelep.
Az útirányító szelepek jellemzői
Az útirányító szelepek kategóriájába az áramlás útját szabályozó elemek tartoznak. Ezen elemek feladata lesz a levegő nyitása és elzárása, mindezt különböző irányokban. Az útszelepek közvetve vagy közvetlenül irányítják a végrehajtó szervet vagy szerveket. Beavatkozó útváltó szelepek például közvetlenül kapcsolódnak a munkahengerhez.
Az útváltó szelepeket három típusba sorolhatjuk:
● Sík-tolattyús útváltó (közvetlen vezérlésű útváltó és elővezérelt tolattyús útváltó) a legelterjedtebb útváltó típus
● Ülékes útváltó (közvetlen vezérlésű, elővezérelt és mobil berendezés szelepe)
● Forgó tolattyús útváltó
Az útváltók sokaságában jelképi ábrák alapján igazodunk el. A szelepeket tört számmal jelölik, ahol a számláló a csatlakozó számára utal, míg a nevező a kapcsolási helyzet számát mutatja meg. A leggyakoribb útváltók, amik használatban vannak: 2/2, 3/2, 4/2, 5/2, 4/3, 5/3.
Ahhoz, hogy jól válasszunk beavatkozó útváltó szelepeket, ismerni kell az időegység alatt átvezetendő levegő mennyiségét és a nyomásesést, ami az áramlás során lép fel (nyomásveszteség). Arra kell törekedni, hogy minél kisebb legyen a nyomásveszteség, ami csökkentené a végrehajtó egység által kifejtett erőt (vagy nyomatékot). A rosszul kiválasztott szelepnél a dugattyú erőkifejtése vagy sebessége csökkenni fog. Ha csökken, nem állíthatóak be az előírt üzemi paraméterek.
A különleges szelepek
A különleges szelepek közé tartoznak az időtagok és a logikai elemek. Ha a folyamatot szeretnénk késleltetni, akkor érdemes pneumatikus időtagokat alkalmazni. A logikai szelepekre jellemző, hogy a pneumatikus megvalósításukhoz alapvető logikai függvények használhatóak: "ÉS", "VAGY", "NEM", "IGEN" kifejezések.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 22. 09:59, péntek | PR
Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára
még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni
2024. November 21. 10:04, csütörtök | PR
7 százalékos volt a gyerekinfláció
olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
2024. November 14. 10:32, csütörtök | PR
K&H: félénkebbek a középkorú magyarok, hiába a nagyobb jövedelem
sokan borúsan látják a jövőt
2024. November 13. 09:17, szerda | PR
K&H: vajon a pénzüknél maradnak a fiatalok?
Saját fizetésük alakulását tekintve a dolgozó fiatalok többsége, 75 százaléka fizetésemelésre számít.