Hírek
2017. Április 27. 07:00, csütörtök |
Helyi
Forrás: Csorna Városi Közlekedési Balesetmegelőzési Bizottság
Közlekedési kultúra két keréken
Kerékpáros közlekedés Csornán és vonzáskörzetében- ahogy a szakemberek látják.
Az általános tapasztalat alapján a legnagyobb problémát a közlekedési kultúra állapota okozza. A gyalogosok, kerékpárosok, járművezetők sokszor nincsenek egymásra tekintettel a közlekedésük során, holott nagy eséllyel az egyes emberek gyalogosként, kerékpárosként, és járművezetőként is részt vesznek a közúti forgalomban.
Egyre gyakrabban előforduló jelenség, hogy a kerékpáros a gyalogos-átkelőhelyen a kerékpárt hajtva halad át. Ez nemcsak szabálytalan, de balesetveszélyes is, ezért a kerékpárosnak, ha a közúti jelzésből más nem következik, a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.
Mennyiben az úttest mellett van kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút, akkor a kerékpárosnak kötelező azt használnia. Az úttestre festett kerékpársáv esetén tilos a sávon kívül haladni. Behajtást tiltó táblával jelölt útra, egyirányú utcába menetiránnyal szemben csak akkor lehet behajtani kerékpárral, amennyiben azt kiegészítő tábla megengedi. Problémát jelent a kerékpárosok olyan körforgalomba történő behajtása, amikor részükre „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van kihelyezve, itt több esetben nem adják meg az elsőbbséget az úttesten haladó járművek részére, és megállás nélkül hajtanak át a körforgalmon.
Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. Amennyiben az úttest nem alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre a járdán kerékpározni TILOS.
A rendőrség tapasztalatai szerint a gyalog- és kerékpárúton közlekedő kerékpárosok sebessége nagyobb a KRESZ által megengedettnél, amivel nagy veszélybe sodorhatják a mellettük közlekedő gyalogosokat. Itt természetesen fokozottan kell figyelni a gyermekekre, akik hirtelen mozdulatokat tehetnek, vagy az idősekre, akiknek mozgásuk és reflexeik lassabbak. A balesetek elkerülése érdekében a kerékpárosoknak figyelembe kell venni a nagy sebességkülönbséget a gyalogosokkal szemben.
A 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (KRESZ) alapján pár sebességkorlátozás a kerékpárosokra vonatkozóan.
Lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít: 50 km/óra.
Lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel: 40 km/óra.
A kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra.
Gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20 km/óra.
A fenti KRESZ szabályok betartását megyénkben a rendőrség folyamatosan ellenőrzi, és a fokozatosság elve alapján szankcionálja is, ami lehet figyelmeztetés, helyszíni bírság, és kirívóbb esetekben feljelentés. A Csorna Városi Közlekedési Balesetmegelőzési Bizottság folyamatosan szervez preventív kampányokat, amelyek során a kerékpárosokat ellátja láthatóságot elősegítő tárgyakkal egy-egy ellenőrzés során (pl: fényvisszaverő mellény, küllőprizma, lámpa, kerékpár fényvisszaverő csíkok, karra tehető villogó stb.)
A jogsértések észlelésekor több esetben került helyszíni bírság kiszabására sor járdán való kerékpározásért, kerékpárok kivilágítására vonatkozó szabályok megsértéséért, fényvisszaverő mellény hiánya miatt, nem megfelelő műszaki állapot, elsőbbségi jog meg nem adása elmulasztása miatt.
Egy esetleges közlekedési baleset esetén, a kerékpárost ugyanúgy felelősségre vonjuk, mint más jármű vezetőjét.
Pár hasznos tanács kerékpárosoknak:
Műszakilag kifogástalan kerékpárral
A közlekedési balesetek körülményeinek elemzésekor kitűnik, hogy a kerékpárosok jelentős hányada nem az előírásoknak megfelelő felszereltségű és műszaki állapotú járművel vesz részt a közlekedésben. Ebben a témában az ORFK-OBB pár éve elindította a „Superbringa” Programot, amit megyénkben a Megyei Közlekedési Balesetmegelőzési Bizottság koordinálása alatt hajtottak végre. A program célja a kerékpárok műszaki átvizsgálása, ellenőrzése volt.
A kerékpárt fel kell szerelni:
1. könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését;
2. két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
3. hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,
4. egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával,
5. egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
6. elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és
7. legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).
A kerékpárt fel szabad szerelni:
8. oldalán borostyánsárga fényvisszaverővel
9. mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel
10. a kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskorvisszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz.
A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrűfelület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy a megfelelő gumiabroncsokon. Az előre és hátra fényt adó világítóberendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is. A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet. A szélességjelző behajtható kivitelű is lehet. A láthatóság népszerűsítése érdekében ugyancsak az ORFK-OBB indított el több éve egy "Látni és Látszani" elnevezésű kampányt, amiben folyamatosan, megyénkben ellenőrizzük a gépkocsik mellett a kerékpárok kivilágítását is.
Védőfelszereléseket használva
Kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése. A fényvisszaverő mellény használata nemcsak hasznos, de lakott területen kívül, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén kötelező is. A kifogástalan műszaki állapotú járművel szabályosan közlekedő kerékpárost is érheti baleset. Ilyenkor hasznos a kerékpáros védőfelszerelések használta. A kerékpáros-fejvédő sisak, a könyök- és térdvédő, a kesztyű, a zárt cipő használta a baleseti sérülések súlyosságát enyhítik.
Szabályosan
A műszaki biztonság mellett ugyanolyan fontos a vezetők felkészültsége. A biztonságos közúti közlekedés elengedhetetlen feltétele a közlekedési szabályok pontos ismerete és azok megtartása. A kerékpárosokat érintő közlekedési balesetek bekövetkezésének okai mellé gyakran párosul a kerékpárt vezető (hajtó) személy ittas állapota.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 21. 16:00, csütörtök | Helyi
A Pannon-Víz nevében próbálkoznak telefonos csalók
Felhívás
2024. November 21. 09:00, csütörtök | Helyi
A közlekedési balesetek alapszabálya
Sérült esetén kötelező rendőrt hívni.
2024. November 21. 07:50, csütörtök | Helyi
Dömötör Csaba: Várhelyi Olivér megkapta az EP-szakbizottsági jóváhagyását az uniós biztosi megbízatásához
Várhelyi Olivér magyar uniós biztosjelölt megkapta az Európai Parlament szakbizottsági jóváhagyását arra, hogy a következő Európai Bizottság tagja lehessen