2022. május 28, szombat - Emil, Csanád

2019. Október 25. 07:15, péntek | Bulvár
Forrás: Kriják Krisztina, az MTI tudósítója jelenti:

Kutyákat használnak régészeti leletek feltárására horvát archeológusok

Különleges kiképzésben részt vett kutyákat használnak horvát archeológusok régészeti leletek feltárására, amelyet tanulmányban is bemutattak a Journal of Archaeological Method and Theory című tudományos folyóiratban.

A három belgajuhász, Panda, Sattwe, Mali és egy németjuhász kutya, Arwen, öt időszámításunk előtti 8. századi sírhelyet szagolt ki és észlelt korábban feltárt sírokat is a 2015 óta Drvisica és Karlobag településeken, a horvát tengerparthoz közeli Velebit-hegységben.

Vedrana Glavas, a zárai (Zadar) régészeti kutatások vezetője és Adrea Pintar, a horvát hegyimentő szolgálat (HGSS) nyomkereső kutyáinak kiképzője a régészeti leletek felfedezéséről írt tanulmányukban elsőként számoltak be olyan kutyákról, amelyeket "biológiai detektorokként" használnak a régészetben.

Drvisica településen öt feltárt sírból négyben találtak emberi maradványokat, amelyeket szénizotópos kormeghatározással és régészeti leletanyag-elemzéssel az időszámítás előtti 8. és 1. századra datálnak a régészek.

A leleteket "vak keresés" és "kétszeres vak keresés" módszerrel fedezték fel. A "vak keresésnél" a kutyák és a vezetőik nem tudják, hol a sír, a régészek vezetője azonban feltételezi azt. Míg a "kétszeres vak keresésénél" senki sem tudja, hol kell keresni. A sírhely nem látható a föld felszínén, és nem lehet tudni, merre találhatók a nyomra vezető szagok. A kutyákat minden esetben megszokott sorrend nélkül, véletlenszerűen engedik a vizsgált területre.

A kutatások megmutatták, hogy a különleges kiképzésben részt vett kutyák akkor is kiszagolják az emberi maradványokat, ha azok nagyon kis mennyiségben vannak a feltráandó területen, ez esetben a 3000 éveseket is.

A régészet vezetője szerint a meszes talajnak köszönhető az, hogy megmaradtak a szagok.

A kutyák a szagot követik, de nem azonosítják a holttest pontos helyét, ezért elemezni kell a munkájukat, és figyelembe kell venni a különböző geológiai adottságokat - hangsúlyozta a kutató.

Bűnügyek feltárásban már mindennapos az emberi maradványokat kereső kutyák használata, de nem gyakori, hogy az ilyen kutyákat történelmi sírok detektálásra használják - írták a kutatók.

2022. Május 27. 13:02, péntek | Bulvár

Shakirának óriási adócsalás miatt kell bíróság elé állnia

Bíróság elé kell állnia Shakirának 14,5 millió euró (5,7 milliárd forint) értékű adócsalás miatt, miután a barcelonai törvényszék csütörtökön elutasította a kolumbiai énekesnő fellebbezését az eljárás ellen.

2022. Május 27. 11:01, péntek | Bulvár

Meghalt Ray Liotta, a Nagymenők sztárja

Meghalt 67 éves korában Ray Liotta amerikai filmsztár, Martin Scorsese 1990-es Nagymenők című gengszterfilmjének főszereplője - számolt be róla a Deadline.com hollywoodi portál.

2022. Május 27. 08:53, péntek | Bulvár

Sztártitkok: Kefir

Kefir elárulta a titkát.

2022. Május 25. 13:00, szerda | Bulvár

Véget ért egy korszak New Yorkban

Hétfőn távolították el a 7. sugárútról a metropolisz utolsó közterületen álló, fizetős telefonfülkéjét.