2022. szeptember 26, hétfő - Jusztina

2019. Október 25. 07:15, péntek | Bulvár
Forrás: Kriják Krisztina, az MTI tudósítója jelenti:

Kutyákat használnak régészeti leletek feltárására horvát archeológusok

Különleges kiképzésben részt vett kutyákat használnak horvát archeológusok régészeti leletek feltárására, amelyet tanulmányban is bemutattak a Journal of Archaeological Method and Theory című tudományos folyóiratban.

A három belgajuhász, Panda, Sattwe, Mali és egy németjuhász kutya, Arwen, öt időszámításunk előtti 8. századi sírhelyet szagolt ki és észlelt korábban feltárt sírokat is a 2015 óta Drvisica és Karlobag településeken, a horvát tengerparthoz közeli Velebit-hegységben.

Vedrana Glavas, a zárai (Zadar) régészeti kutatások vezetője és Adrea Pintar, a horvát hegyimentő szolgálat (HGSS) nyomkereső kutyáinak kiképzője a régészeti leletek felfedezéséről írt tanulmányukban elsőként számoltak be olyan kutyákról, amelyeket "biológiai detektorokként" használnak a régészetben.

Drvisica településen öt feltárt sírból négyben találtak emberi maradványokat, amelyeket szénizotópos kormeghatározással és régészeti leletanyag-elemzéssel az időszámítás előtti 8. és 1. századra datálnak a régészek.

A leleteket "vak keresés" és "kétszeres vak keresés" módszerrel fedezték fel. A "vak keresésnél" a kutyák és a vezetőik nem tudják, hol a sír, a régészek vezetője azonban feltételezi azt. Míg a "kétszeres vak keresésénél" senki sem tudja, hol kell keresni. A sírhely nem látható a föld felszínén, és nem lehet tudni, merre találhatók a nyomra vezető szagok. A kutyákat minden esetben megszokott sorrend nélkül, véletlenszerűen engedik a vizsgált területre.

A kutatások megmutatták, hogy a különleges kiképzésben részt vett kutyák akkor is kiszagolják az emberi maradványokat, ha azok nagyon kis mennyiségben vannak a feltráandó területen, ez esetben a 3000 éveseket is.

A régészet vezetője szerint a meszes talajnak köszönhető az, hogy megmaradtak a szagok.

A kutyák a szagot követik, de nem azonosítják a holttest pontos helyét, ezért elemezni kell a munkájukat, és figyelembe kell venni a különböző geológiai adottságokat - hangsúlyozta a kutató.

Bűnügyek feltárásban már mindennapos az emberi maradványokat kereső kutyák használata, de nem gyakori, hogy az ilyen kutyákat történelmi sírok detektálásra használják - írták a kutatók.

2022. Szeptember 19. 08:03, hétfő | Bulvár

Eljegyezték az Operettszínház balerináját, aki egy budapesti házomlásnál sérült meg súlyosan

Eljegyezték Tóth Nikolettet, a Budapesti Operettszínház balerináját, aki nyáron szenvedett súlyos sérüléseket a fővárosban, miután az Aradi utca és Jókai utca sarkán a homlokzati fal és tetőszerkezet elemei hullottak az utcára.

2022. Szeptember 11. 15:01, vasárnap | Bulvár

Kiemelték a Dunából az elsüllyedt Teslát

A nagy értékű gépkocsi még kedden csúszott a folyóba a tököli komplehajtónál.

2022. Szeptember 11. 12:53, vasárnap | Bulvár

9 hónapos csecsemő halt meg Bécsben, 11 éves testvére ölhette meg

Meghalt Bécsben egy 9 hónapos csecsemő, miután kiesett egy ház erkélyéről. A rendőrség arra gyanakszik, hogy a kicsi halálában a 11 éves testvére is szerepet játszhatott.

2022. Szeptember 10. 15:17, szombat | Bulvár

A 20 éves Kowalsky meg a Vega jövőre a Sportarénában ünnepel

Húszéves jubileumát ünnepli jövőre a Kowalsky meg a Vega. A zenekar ebből az alkalomból 2023. február 18-án a Papp László Budapest Sportarénában ad nagyszabású koncertet - közölték a szervezők az MTI-vel.