Városlista
2025. július 19, szombat - Emília

Hírek

2023. Június 10. 17:00, szombat | Belföld
Forrás: HVG

Már az ételen is spórolnak a magyarok

Már az ételen is spórolnak a magyarok

A KSH jelentése szerint példátlan a kiskereskedelmi forgalom visszaesése.

Brutálisan nagyot zuhant az élelmiszerboltok forgalma, már az ételen is spórolnak a magyarok – teszi közzé a KSH most már hónapról hónapra.- írta meg néhány napja a HVG. Elsőre nem is csodálkozunk ezen, hiszen mind látjuk, mennyire drágul minden, de aztán csak adja magát a kérdés: mégis, hogyan? Hiszen enni muszáj, ezen egy szintig lehet takarékoskodni, de a végtelenségig azért nem. Nyaralni nem kötelező, ha nincs pénz; ha egy bútor megadni készül magát, akkor még mindig el lehet halasztani a vásárlását, amíg szét nem hullik, az evésre viszont nem mondhatjuk azt, hogy majd inkább pár hónap múlva költünk rá.

Márpedig a forgalom zuhanása nagyon látványos. Ha a KSH bolti forgalmi adataiból külön vesszük az élelmiszer jellegű vegyes üzleteket – ez a név, ami egyben az egyszerű megfogalmazásokat kedvelő szerkesztők ősellensége is, jelent minden olyan üzletet, ahol ételt is lehet kapni, legyen az kisbolt, éjjel-nappali, diszkont, szupermarket vagy hipermarket, összességében a magyar boltok háromnegyede ide tartozik –, akkor látszik, hogy a mostanihoz fogható nagy és sokáig tartó visszaesés egészen példátlan.

Az élelmiszerforgalom még a koronavírus alatti lezárások idején sem esett érdemben, hiszen akkor nem a pénzhiány volt a baj, most viszont nem egyszerűen mínuszban van hónapok óta, hanem már13,1 százalékkal kevesebbet vásároltunk, mint egy évvel korábban, ha a megvásárolt termékek mennyiséget nézzük. A HVG megkérdezte a nagyobb üzletláncokat arról, a saját forgalmukban mit tapasztalnak, milyen stratégiákkal próbálnak spórolni az ő vevőik.

„Hónapok óta érzékelhető a lefelé vásárlás, amely azt jelenti, hogy a vevők elsősorban az olcsóbb, az akciós és a hatósági árazásban érintett termékeket részesítik előnyben” – írta kérdésünkre Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője. A vásárlói kosarakról általánosságban elmondható, hogy csökkenésben vannak, a vevők nagyon meggondolják, mit és mekkora mennyiségben vesznek, és főképp, hogy mennyiért. „Erőteljesen árvezéreltek lettek” – tette hozzá. Ennek az eredménye az, hogy a Spar boltjaiban is ugyanazt látják, mint amit a KSH az országos átlagban kimutat: több pénzt hagynak az emberek kasszáknál, mint egy éve, viszont ezért jóval kevesebb terméket vesznek.

A spórolás egyik módja az, hogy az ember a bolt saját márkás termékeit keresi. A Sparnál a saját márkás termékek forgalmi részaránya az elmúlt hónapokban 25 százalékról 30 százalék körülire nőtt, ami a kommunikációs vezető elmondása szerint „példátlan az elmúlt éveket figyelembe véve”.

A Lidl sajtóosztályától is azt a választ kapták: a magas infláció miatt a vásárlók még fontosabbnak tartják az akciókat és az alacsony árakat. Az ő üzleteikben is a saját márkás termékek kerültek előtérbe a drágább márkatermékek helyett, és az árstopos termékeket is keresik.

A Penny boltjaiban nem annyira az a jellemző, hogy kevesebbet vásárolnának az emberek, inkább az figyelhető meg, hogy tudatosabban kezdtek vásárolni – mondta el Kazatsay Eszter, a cég magyarországi kommunikációs vezetője. Jobban odafigyelnek a termékek lejáratára, sok esetben bevásárlólistával érkeznek, és azt is sokan kihasználják, amikor az üzlet több termék vásárlására kedvezményt kínál. Láthatóan átalakultak a fogyasztói kosarak, a vásárlók még inkább akcióérzékennyé váltak – tette hozzá.

Egy nagyobb boltban persze nem csak ételt lehet venni, szóval a forgalom nem csak az ételvásárlások miatt csökkenhet. Az Auchannál például az látszik, hogy a vásárlók „meggondolják, hogy mit vesznek, és a nem-élelmiszer kategóriájú termékekről akár hajlandóak lemondani” – hozott példát Vorigin Dóra, az üzletlánc külső kommunikációs menedzsere. Az ottani vevők is sokkal árérzékenyebbek most, de az Auchannál a vásárlások száma nemhogy nem csökken, még nő is: a vásárlók többször mennek be a boltokba, cserébe egyszerre inkább kevesebbet vásárolnak, és keresik, hogy épp akkor mik a jó ár-érték arányú termékek.

Az Aldinál is hasonló a helyzet, onnan arról számoltak be, hogy több vevő érkezik, főleg a nyugdíjasok közül. A vásárlói tudatosság az ottani tapasztalatok szerint is sokkal magasabb fokon működik: a vevők alaposabban megtervezik, mit mikor szereznek be, a korábbinál is alaposabban megnézik és összehasonlítják a termékek árait, és más üzletláncokéval is jobban összevetik. Az Aldinál nem annyira a már említett "lefelé vásárlás" történik, hanem ott is inkább a saját márkás termékeket veszik az új vásárlók – tették hozzá. A tejtermékeket hozták fel erre látványos példának, de nem csak az ételeknél, hanem még a vegyi áruknál is egyértelmű náluk a saját márkás termékek előretörése.

További részletek a HVG cikkében

Ezek érdekelhetnek még

2025. Július 18. 07:48, péntek | Belföld

Lengyel külügyi szóvivő: a Marcin Romanowskinak nyújtott menedékjog miatt rendelték haza a budapesti nagykövetet

A budapesti lengyel nagykövetet Marcin Romanowski volt lengyel igazságügyi miniszterhelyettesnek Magyarországon nyújtott menedékjog miatt rendelték véglegesen haza

2025. Július 18. 07:46, péntek | Belföld

Szijjártó Péter: kitiltottak három ukrán vezetőt Magyarországról

A kormány kitiltotta azt a három, a kényszerszorozásokért felelős ukrajnai tisztségviselőt Magyarország területéről, akiknek szankciós listára helyezését előző nap kezdeményezte az Európai Uniónál

2025. Július 18. 07:44, péntek | Belföld

Orbán Viktor hivatalos látogatás keretében fogadta az Egyesült Arab Emírségek elnökét

Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön hivatalában fogadta Mohammed bin Zájed Ál Nahján sejket, az Egyesült Arab Emírségek (EAE) elnökét, aki első alkalommal tett hivatalos látogatást Magyarországon

2025. Július 18. 07:43, péntek | Belföld

Orbán Viktor: addig nem lesz béke, amíg Oroszország és Amerika nem állapodik meg

Addig nem lesz vége a háborúnak Ukrajnában, amig az orosz és az amerikai elnök nem ül le tárgyalni és nem születik egy nagyobb megállapodás, melynek fontos, de nem egyetlen tétele a háború