Hírek
2016. November 03. 16:00, csütörtök |
Helyi
Forrás: Kerékagy blog
Segítünk, megmondjuk mit ellenőriz a rendőr a bringán
Megelőzhetjük a baleseteket és a szabálysértési bírságot is.
A Rábaközben kétféle kerékpáros van. Rengetegen mindennapi közlekedési eszköznek használják a bringájukat. Ők szinte minden nap kerékpároznak munkába, iskolába, boltba, ügyet intézni, jellemzően lakott területen belül. A másik, egyre növekvő létszámú csoportba azok tartoznak, akik elsősorban sporteszközként tekintenek a bringájukra. Ők sokat kerekeznek lakott területen kívül is, ahol nagyobb a balesetveszély. Ezért jellemzően ők azok, akik jobban odafigyelnek a kerékpár állapotára, felszereltségére és a saját biztonságukra.
Egy valamiben azonban biztosan nem különböznek. Ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, a 6/1990. évi Köhém rendelet, amit legutóbb 2013-ban módosítottak. A rendelet címe: A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről. Egy rendőri ellenőrzésen az ebben leírtakat kérik számon
Van néhány szabály, amelynek megszegése miatt csak nagyon ritkán büntet a rendőr, a kötelező tartozékok hiányáért viszont azonnal bírságolhatnak, ezért ezekre érdemes figyelni. Ilyenkor őszi téli időben történik a legtöbb baleset, pedig néhány egyszerű megoldással mindig látni fognak minket az autósok és mi is őket.
Mik tehát a legfontosabb előírások, amiket be kell tartani?
1. Könnyen kezelhető és megbízható kormány, amely nem akadályozza a kerékpár más berendezéseinek működését
Köznapi nyelven itt pusztán arról van szó, hogy a bovdeneket úgy kell elvezetni, hogy a kormány a két végállás közt szabadon járjon, illetve fontos a kormánycsapágy állapota is, amelyet a legtöbb kerékpáron körmös kulccsal utánállíthatunk egy darabig. Ha ez nem segít, illetve a kormány akad, akkor viszont csak a csapágycsere segíthet.
2. Külön működtethető első és hátsó fék
Sokan megelégszenek az első vagy hátsó fékkel, pedig egy komolyabb lejtőn tényleg fontos, hogy mindkét kereket lassítani tudjuk. A fékpofák cseréje a tucatbringákon legfeljebb pár ezer forintos kiadás, és ha már rászánjuk az időt, vagy elvisszük egy szervizbe, nézessük meg a bovdeneket is és ha kell cseréltessük ki őket.
3. Hangjelző berendezés, ami csengő hangot ad
Egy magyar startup a bringacsengő forradalmasítására készül, és találmányába riasztó, nyomkövető és navigációs funkciókat is beépít, így nem tűnik feleslegesnek, hogy a rendelet már elektronikus hangjelző eszközt is elfogad.
4. Elöl fehér vagy kadmiumsárga, hátul piros fényt adó lámpa
Sajnos ez a legveszélyesebb szabályszegés, és a leggyakoribb is. A rendőrség ugyan nem vezet külön statisztikát a kerékpárok kötelező tartozékainak hiánya miatt kirótt bírságokról, de jó tudni, hogy 5-től 50 ezer forintig bármi elképzelhető, miközben egy gombelemes-ledes lámpaszett kevesebb mint ötezer forintból a miénk lehet, és már ezzel is elhárítottuk a bírságveszélyt. A szabály szerint a megfelelő első és hátsó lámpa fénye minimum 150 méterről látható, de ezt a legolcsóbb megoldások is garantálják, feltéve, hogy nem merül az elem, vagy megfelelő a vezetékkapcsolat a dinamóval, illetve a külső akkumulátorral.
A legolcsóbb villogókkal csak annyit érünk el, hogy időben észre fognak venni a szembejövő és a mögöttünk érkező autósok, de a kis felcsíptethető lámpák nem világítják meg az utat. Az előírás szerint a lámpákat akár a fejünkön vagy a ruhánkon, táskánkon is elhelyezhetjük. Egy nagyobb fényerejű, tölthető akkumulátoros, ledes első fényszóró is kijön tízezer forint alatt.
5. Elöl fehér, hátul piros fényvisszaverő
2013. előtt csak a hátsó prizma volt kötelező, a bringások jelentős része egyik helyre sem szerel fényvisszaverőt, miközben ez tipikusan az a tartozék, amelynek
hiányát messziről is könnyen kiszúrhatja a rendőr.
Két prizma vagy ezzel egyenértékű öntapadós matrica igazán nem drága, feltenni egy perc és többé nincs gond. A városi bringákon a pedálprizma is jellemző, és mivel folyamatosan mozog menet közben, még könnyebben észlelheti egy közeledő autós. Nem árt néha letörölni.
6. Küllőprizmák
A nem a bringás hibájából bekövetkező balesetek jelentős hányada elkerülhető lenne, ha az autósok oldalról is gyorsabban észrevehetnék az előttük áttekerő bringást. Aki néhányszor tekert már este, az pontosan tudja, mennyit jelenthet két pár küllőprizma, vagy egy-egy fényvisszaverő csík a gumiabroncsok oldalfalán, esetleg ezek keveréke. Számos olyan gumiabroncs létezik már, amelyekre gyárilag sütnek ilyen csíkokat, érdemes ezeket választani A rendelet szerint legalább az első kerékre két sárga fényvisszaverő eszközt kell tennünk, de jobb, ha mindkettőre teszünk egy párat.
Nem kötelező, de ajánlott a bringás bukósisak (bár erről megoszlanak a vélemények), és legalább egy olyan ruhadarab, amelyet legalább részben fényvisszaverő anyagból varrtak. Bármivel javítjuk is az észlelhetőségünket, azzal az életesélyeinket növeljük ha sötétedés után vagy pirkadat előtt az autók közt tekerünk.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 21. 16:00, csütörtök | Helyi
A Pannon-Víz nevében próbálkoznak telefonos csalók
Felhívás
2024. November 21. 09:00, csütörtök | Helyi
A közlekedési balesetek alapszabálya
Sérült esetén kötelező rendőrt hívni.
2024. November 21. 07:50, csütörtök | Helyi
Dömötör Csaba: Várhelyi Olivér megkapta az EP-szakbizottsági jóváhagyását az uniós biztosi megbízatásához
Várhelyi Olivér magyar uniós biztosjelölt megkapta az Európai Parlament szakbizottsági jóváhagyását arra, hogy a következő Európai Bizottság tagja lehessen