Hírek
2024. Augusztus 31. 09:00, szombat |
Helyi
Forrás: Magyar Közlekedési Klub
Újra áll a bál a Csorna-Pápa vasútvonal körül
Szándékosan lassítják a vonatot, vagy tényleg csak döcöghet biztonságosan?
Kamu lassújelnek azokat a vasúti sebességkorlátozásokat nevezzük, amelyeket a MÁV a saját szabályainak semmibevételével, valódi indok nélkül vezet be. Ilyenek különösen a regionális vasúthálózaton találhatók.- írja honlapján a Magyar Közlekedési Klub. E korlátozások célja a vasúti szolgáltatás akadályozása, amellyel vagy irreális mértékű beruházási forrásokat, vagy az adott vasútvonalak megszüntetését akarják a Kormányból kizsarolni. A MÁV üzemeltetési szervezetének mindkét megoldás megfelel, hiszen bármelyikkel el tudják érni, hogy munkaidőben továbbra se kelljen dolgozni.
A kamu lassújelek leglátványosabb példája aCsorna-Pápa vasútvonalesete. Itt 2019 és 2022 novemberében tömeges sebességkorlátozásokat vezettek be, amelyek először 13, majd további 12, összesen 25 perccel növelték meg a két város közti eljutási időt. Az 50%-os menetidő-növekedés 28 km/h-ra csökkentette az átlagsebességet, amely 2024-ben teljesen vállalhatatlan a közlekedésben. Jelenleg a vasútvonal kb. 80%-án van érvényben állandó, vagy ideiglenes sebességkorlátozás, melyek kb. 87%-a vagy teljesen indokolatlan, vagy mértékét és hosszát tekintve durván eltúlzott. Van olyan korlátozás, ami a hivatalos listában benne sincs, ám mégis ki van tűzve!
A helyzet különösen röhejes annak ismeretében, hogy a vasútvonalat a 1987 és 1998 között teljesen átépítették. Példátlan, hogy egy teljes hosszban 48-as rendszerű, tiszta zúzottkő ágyazatú, 78%-ban vasbetonaljas, GEO-s pályán ilyen mértékű korlátozások legyenek, pláne a legkisebb tengelyterhelésű jármű, a Bz motorkocsi számára. Mindent elmond, hogy 1931-ben az ABmot motorkocsik 61, 1979-ben 64 perc alatt tették meg a távot az 1896-ban épített, eredeti pályán, míg ma, az átépítés után ehhez 75 percre van szükség 37(!) kilométeren. Pályás ismeret nélkül is teljesen nyilvánvaló a szabotázs ténye, de ezen túlmenően is világos konkrét bizonyítékok szólnak a MÁV ellen.
Az egyesület nyílt levelet írt a MÁV-hoz. Ebben többek közözött ezt írják: "A MÁV állításával szemben nincsen szükség 7-9 milliárd forintos nagyberuházásra, a 14-es vasútvonal esetében pusztán a napi üzemeltetési feladatok tisztességes ellátásával kevesebb, mint egy órára faragható le az eljutási idő. Egyesületeink követelik a helyzet azonnali rendezését, a kamu sebességkorlátozások lemondását, a szükséges, egyszerű beavatkozások soron kívüli elvégzését, valamint a felelősök számonkérését!"
Az egyesületek állításaival kapcsolatban a Telex megkereste a MÁV-ot és és a vasúttársaságot felügyelő Építési és Közlekedési Minisztériumot. A minisztériumtól azt a választ kapták, hogy a vasúti sebességkorlátozások olyan szakmai kérdésnek minősülnek, amelyek esetében a MÁV–Volán-csoportnál van a döntéshez szükséges szakmai kompetencia és felelősség. „A tulajdonos ezeket a döntéseket nem befolyásolja” – tették hozzá.
A MÁV Kommunikációs Igazgatósága válaszában kiemelte, hogy a MÁV Zrt. és a vasúttársaság pályafenntartásért felelős szervezeti egysége a lehető leghatározottabban cáfolja és visszautasítja a Magyar Közlekedési Klub oldalán – a Közlekedő Tömeg közreműködésével – megjelent szakértői anyag megállapításait.
„A szakértői anyagként hivatkozott írás helyenként méltatlan, helyenként pedig alkalmatlan a tételes cáfolatra. Annak szerzője hiányos ismeretekkel, gyakran az alapvető szakmai fogalmakat is keverve vagy helytelenül alkalmazva, számos belső ellentmondástól terhelten, elégtelen vagy érthetetlen levezetések során jut szenzációsnak szánt, de alapvetően hamis megállapításokra. (…)
Van tere a vitának, sőt a kritikának, bírálatnak is. De nincs és nem lehet tere az olyan szakmainak láttatott, ezért az utasokat megtéveszteni képes rémhírterjesztésnek és hitelrontásnak, amilyenre ez az iromány példát szolgáltat”
– írták.
A MÁV szerint súlyos felelőtlenség a vasúti közlekedésben érvényesített sebességkorlátozások megkérdőjelezése, amely végső soron az utasok, a közlekedésben részt vevők biztonságát veszélyezteti. Azt is írták: „Az anyag állításaival, sugallataival szemben a valóság az, hogy a vasúttársaság minden magyarországi vasútvonalon a lassújelek, vagyis a sebességkorlátozások megelőzése vagy felszámolása, megszüntetése érdekében dolgozik.”
Mi, akik itt élünk, és látjuk, tapasztaljuk, mi történik, azonban úgy látjuk, hogy ennek a munkának nincs eredménye. A MÁV indoklása egy olyan csapdának tűnik, amibe mindenképpen belesétálnak. Akár a Magyar Közlekedési Klub vádja, akár a MÁV magyarázata igaz, az mindenképp a vasúttársaságon és a felügyelő minisztériumon, Lázár János miniszteren csattan. Ha valóban kamu lassítójelekkel akarják ellehetetleníteni a Fidesz által nagy csinnadrattával újranyitott vonalat, az is az ő hibájuk. Ha tényleg csak 75 perces, átlag 28 km/órás sebességű utazással lehet Csornáról Pápára eljutni biztonságosan, az is az ő hibájuk. Vagy bűnük, ennek megítélését az olvasókra bízzuk.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 23. 09:00, szombat | Helyi
Január végén megszünteti a Telekom a műholdas televíziós szolgáltatást
Mit lehet tenni?
2024. November 22. 09:00, péntek | Helyi
Mikulásváró Bősárkányban
Jelentkezési határidő november 27.